Vanliga frågor och skötselråd

Hobbex-teamet älskar radiostyrt och vår högsta önskan är att så många som möjligt också ska tycka det är lika kul. 

För att elektroniska och laddningsbara produkter ska hålla så länge som möjligt och för att de ska vara säkra att använda så är det viktigt att du som kund tar väl hand om dina produkter och noggrant följer instruktionerna kring produktskötsel och säkerhet. Läs igenom manual och de informationsblad som medföljer din produkt vid köp.


Våra produkter är hobby-graded, vilket betyder att man meckar och byter ut delar när de går sönder. Är du osäker på hur man byter en del? Vi guidar dig!

Nedan har vi samlat några faq, tips, råd och rekommendationer i olika kategorier och vi fyller löpande på med information. Vi rekommenderar alla våra kunder att läsa igenom detta.

 

Vanliga frågor 

 

  • Hur spårar jag statusen för min beställning på Hobbex?

När du läger din order får du en orderbekräftelse till din mejl. Samma dag eller vardagen efter kommer ytterligare ett mejl med spårninginformation. (så fort lagret har behandlat din order). Med spårningsinformationen kan man se via DB Schenkers hemsida vart sin försändelse befinner sig.

Har du några andra frågor gällande beställningen, skriv in till vår kundtjänst. 

 

  • Vilka fraktsätt erbjuder Hobbex?

I dagsläget erbjuder vi leverans via DB Schenker ombud samt hemleverans.

Om man önskar hemleverans bör man se till att vara hemma mellan kl. 09-17 för att kunna ta emot sin order.

 

  • Kan jag ändra utlämningsställe?

I kassan när du väljer fraktsätt så har du möjlighet att ändra ombud. Obs, att bara DB Schenker ombud visas.

 

  • Jag vill ändra eller avbryta min order?

Efter att man fått en orderbekräftelse så går det inte att ändra eller avbryta sin order. Om man önskar lägga till en vara så behöver man dessvärre lägga en ny order. Önskar man inte behålla sin produkt man beställt så hänvisar vi till våra villkor gällande öppet köp. Se våra Köpvillkor för mer information.

 

  • Jag har gjort en retur. Var är min återbetalning?

När vi fått in returen till lagret kontrollerar vi den så den stämmer överens med våra villkor för retur och öppet köp. Sedan korrigerar vi ordern och Klarna hanterar återbetalningen. En återbetalning kan dröja upp till 30 dagar från att ni har skickat in den till oss. Se våra Köpvillkor för mer information.

För frågor relaterade till återbetalningen eller faktura hänvisar vi dig till Klarna. 

 

  • Kan jag handla från mitt företag av er? 

Ja, det kan du! I kassan väljer du Organisation/Företag i stället för privatperson och uppger de uppgifter som fälten beskriver om dessa inte hämtas per automatik. Du kommer fortfarande behöva legitimera dig med personligt bank-ID för att Klarna ska veta att du får handla åt företaget eller den Organisation du uppger.

 

  • Har ni kvar några butiker? 

Nej, vi har stängt alla våra fysiska butiker. Numera finner ni hela vårt sortiment här på hemsidan. 

 

  • Kan jag få katalogen hemskickad? 

Vi har inte längre kvar katalogen. Vårt sortiment förändras och uppdateras ständigt. Hela sortimentet finner du här på hemsidan! 

 

  • Har ni någon rabattkod eller pågående kampanj? 

  På vår hemsida visas det alltid om vi har en pågående kampanj. För att inte missa detta och hänga med på alla nyheter rekommenderar vi att prenumerera på vårt nyhetsbrev! (se längst ner på vår hemsida)

 

  •  Min bil har gått sönder och fungerar inte. Vad ska jag göra?

Om din bil har fått en fysisk skada så finns det reservdelaratt tillgå. Se nästa punk för att veta hur du hittar rätt del till din bil.

Om du har svårt att veta vad felet är, kontakta vår support så hjälper vi dig med tips och tricks så felsökningen underlättas. Kontakta oss med ett mejl till [email protected] eller via vårt supportformulär

 

  • Hur hittar jag min reservdel?

I produktens manual finner du en sprängskiss. Där letar du upp delnummer på den del du behöver och söker sedan i vår sökruta på Hobbex.se

Du kan också hitta passande reservdelar till din produkt genom att gå in på kategori Reservdelar. Använd sedan ”filter” och välj er huvudprodukt i listan ”passar till” Alla delar vi har som då passar vald produkt visas!

Hittar du ändå inte delen du söker? Skriv in till oss på kundtjänsten!

 

  • Jag har tänkt köra mycket på gräsunderlag. Vilken bil fungerar bäst? 

Är det så att ni bara vill köra på gräs i slutändan, så är en bil med borstlös motor bäst.

Dessa håller bäst i längden på detta typ av underlag eftersom motorn pallar motståndet lite mer till skillnad från en bil med borstad motor.

Det går att filtrera på motor i filterspalten på hemsidan. 

 

  • Jag vill köpa en bil som present till ett barn/ungdom som sin förstabil. Vilka bilar passar bäst? 

Gå in på våra bilar och använd ”filter” för att sedan välja Nybörjare under ”passar till” Då får du upp de bilar vi anser passar dem som inte har så mycket körvana men ändå vill börja med radiostyrt. Vissa av dessa är fortfarande snabba modeller så avgör vad som passar bäst för er!

 

  • Kan jag ställa in maxhastigheten på min bil? 

Ja, om bilens kontroll/radio har ett TH.d/r reglage så går det att ställa in maxhastighet. 

 

  • Vad betyder alla reglage på en radio/handkontroll?

Alla radios ser olika ut och alla radios har inte samma reglage, de vanligaste är dessa nedan.

TH.D/R = Throttle Dual Rate. Justerar “spannet” på gasen. Sänker man denna så kan ej högsta hastighet uppnås.

TH.TR = Throttle Trim. Justerar ”mittenläget” mellan gas och back/broms. Vissa radios har inte denna funktion.

ST.D/R = Steering Dual Rate. Justerar styrservots utslag. Står denna för högt finns det risk att servoarmen bänder eller slår i servohuset. Samt så kan en bil vara svårstyrd i högre hastigheter om detta reglage står högt.

ST.TR = Steering Trim. Justeras så att bilen går rakt fram när man inte svänger med ratten,

 

  • Vad betyder skala 1/10 eller 1/18?

Skala betyder att bilen är en reduktion av den verkliga modellen, dvs en bil som heter 1/12 (eller 1:12) är 12 gånger mindre än den riktiga modellen. Det innebär att en bil som kallas att vara i t.ex. Skala 1/12 är större än en bil som t.ex Är i skala 1/24, då den bara är 12 gånger mindre än den riktiga modellen, medan den andra är hela 24 gånger mindre än den riktiga modellen. Eftersom inte alla vet hur stor en riktig bil är, och därmed inte kan bedöma hur stor en reducerad bil blir, kan det ändå vara svårt att veta hur stor bilen egentligen är. Därför skriver vi alltid ut hur stor bilen är i millimeter på våra produktsidor, men som en tumregel är en bil i storlek 1/12 cirka 35-40 cm lång. Tyvärr är det inte alltid lika mellan olika tillverkare och märken, så en bil i skala 1/12 från en tillverkare kan vara mindre eller större än en bil i skala 1/12 från en annan.

  • Vilket batteri passar till min bil?

På hemsidan under kategorin Batterier och laddare kan du välja via filtret vilken produkt du har i fältet ”passar till” och därefter dyker passande batteri och laddare upp. 

Är det så att batteriet du behöver inte finns? Skriv in till vår kundtjänst och skicka en bild på det batteri du har samt vilken produkt batteriet ska vara till så försöker vi hjälpa dig så gott vi kan!

 

  • Batterigaranti, har ni det? 

Då batterier är klassade som förbrukningsvara så täcks de i regel inte av någon direkt garanti såvida de inte är defekta rätt ur lådan, speciellt i fall av djupurladdning då detta i princip alltid är en fråga om underhåll.  

Men det är inte ovanligt att man bara ställer undan bilen avslagen och glömmer ladda batteriet, att batteriet efter några dagar kan då ha laddat ur sig själv. Li-Po och Li-Ion batteri är känsligare mot urladdning. 

Nya batterier finnes under kategorin Batterier och laddare

 

Skötselråd

Viktig information om batterier och laddning

Alla produkter som använder batterier och som är laddningsbara medför vissa säkerhetsrisker om de inte sköts om på rätt sätt.

Nedan följer därför viktig information kring hur du bäst tar hand om dina batteridrivna produkter och hur du går tillväga för korrekt laddning.

  • OBS! Lämna ALDRIG laddare och batteri utan tillsyn vid laddning. Detta innebär alltså att laddning ALDRIG ska ske över natten när man sover eller under tiden då ingen är hemma. Detta gäller alla typer av batterier oavsett typ av laddning, vilket uttag det kopplas till eller hur batteriet är placerat i produkten. Skulle batteriet eller laddaren bli överhettade då de laddas utan tillsyn så ökar risken för brandfara.
  • Se alltid till att laddaren INTE är ansluten till 12V/230V strömkälla när den ej används för laddning.
  • Använd ALDRIG laddaren om den är fuktig eller blöt. Se till att den får torka ordentligt innan den används igen.
  • Alla laddare utvecklar värme vid laddning. Se till att det finns rejält med utrymme och luft för kylning runt laddaren. Även batteriet blir varmt vid slutet av laddningen, så placera därför ALLTID både laddare och batteri på ett tåligt, ej brännbart material vid laddning.
  • Ladda ALDRIG skadade eller ej uppladdningsbara batterier
  • Kontrollera med jämna mellanrum så att batteriet inte blir överhettat när det laddas. Stäng omedelbart av laddningen om så sker.
  • Ett batteri blir varmt när det används i din modell. Detta får inte laddas på nytt förrän det har återgått till normal temperatur.
  • Vi rekommenderar att du inte laddar ditt batteri med mer än ca 25% över den effekt som finns angiven på batteriet. Exempel: Laddströmmen för ett 2000mAh batteri bör ej överstiga 2000mAh + 25% = 2500mA (2,5A), ett batteri med 3000mAh bör ej laddas med mer än 3,75A.
  • Om din laddare inte har automatisk avstängning så måste du hålla koll på laddindikatorn på laddaren. När den indikerar att batteriet är fulladdat är det dags att stänga av laddningen.
  • Vi rekommenderar användande av säkerhetspåse vid all typ av laddning, speciellt vid laddning av lithiumbaserade batterier (Li-Po, Li-Fe) som är mer känsliga för överhettning.
  • För att räkna ut laddningstid på ett tomt batteri använder du formeln (batteriets mAh / laddarens output mA). Exempel: Ett 3000mAh batteri som ska laddas med en laddare som ger 500mAh (0,5A) tar 3000/500=6h ungefär att ladda. Tänk på att detta är ungefärlig laddningstid.

 

Waterproof = Vattentät?

Svaret är Nej. Flera av våra produkter står det waterproof på kartonger eller informationsblad. Detta kan inte översättas till vattentät utan menas i stället stänksäker. Det finns en mängd olika IP-klassificeringar som inte skrivs ut. Begreppet stänksäker kan också tolkas fel då klassificeringarna har olika underkategorier som klarar av olika sorters vattentryck och mängd inom en viss tid.

Som regel är radiostyrda produkter känsliga för just vatten. Att använda dessa vid fuktigt underlag eller när det regnar medför alltid en risk att elektronik kan ta skada samt att ett större underhåll på produkten behövs efter körning.

Har du ytterligare frågor kring produktskötsel eller laddning av batterier? Kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!

 

Sidan uppdaterades senast 2023-11-15.