Köpvillkor

Villkorsdatum 2015-07-31

Beställning:
Som privatperson beställer Ni enklast på Internet, www.hobbex.se. Du kan också ringa in din beställning på telefon 033-13 71 40, telefontid måndag - fredag 9.00-17.00. Uppge gärna ditt kundnummer när du beställer.

Företag beställer enklast genom att maila in beställningen till info@hobbex.se och de uppgifter vi måste få då är:
Org.nr , Referens , Fakt.adress , Lev.adress , art.nr och antal, e-mail, mobilnummer, och ev c/o

Åldersgräns:
Åldersgräns vid postorderköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift. Vapenorder kan ej tas emot på telefon.

Betalningssätt & Avgifter:
I webshopen erbjuder vi betalningar mot faktura eller delbetalning (i samarbete med Qliro), direktbetalning bank, betalkort och kontokort. Oavsett betalsätt betalar du 69:- i Frakt & Expeditionsavgift. Beställer du till butik kostar det inga extra avgifter. För mer detaljerad information om betalning via Qliro - se Kassan.

Priser:
Samtliga priser från Hobbex är i svenska kronor och inklusive 25 % moms.

Giltighetstid och fel i publicering:
Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas.

Outlösta paket:
Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar Hobbex kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen, f.n. 240:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor.

Leveranser:
Om beställd vara finns i lager så skickar vi normalt din order inom 1-3 vardagar (Postens leveranstid tillkommer). Leverans sker till platser inom Sverige. Det inträffar tyvärr att vissa varor tar slut i vårt lager. Om din order innehåller restnoterad kan vi delleverera din order, kontakta oss om så är fallet. Kvarvarande artiklar skickas utan extra kostnad så fort de finns i lager.

Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid vid försening.

Transportsförsäkring:
Alla försändelser är transportförsäkrade. Vid transportskada, reklamera försändelsen utan dröjsmål till utlämnaren (Posten eller transportbolaget). Utifrån synliga skador är att betrakta som transportskador

Ångerrätt:
I enlighet med lagen (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal närmare anger har du alltid 100 d­agars ångerrätt på varor köpta via e-handel från den dag varorna mottogs. När vi fått tillbaka varan och förpackningen och konstaterat att dessa är i nyskick, kommer vi att inom 30 dagar, betala tillbaka det belopp du betalat för varan samt avgifter. Om du beställt fler varor än de du returnerar betalar vi dock inte tillbaka avgifterna. Detta beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt. Returnerade varor ska vara i väsentligt oförändrat skick och i originalförpackning. Faktura/följesedel skall alltid bifogas vid ångerköp. Vid eventuell tvist följer vi allmänna reklamationsnämndens rekommendation. Paketera varan väl eftersom du som kund står för risken samt kostnaden för returfrakten.  För returadress se nedan. Använd gärna vår reklamationsblankett som du hittar här.

Reklamation:
Kontakta oss innan du returnerar en vara. En vid leverans trasig eller felexpedierad varan bör returneras inom 14 dagar. Du som konsument har enligt KKL rätt att reklamera en vara inom 3år från köpet, reklamationen skall ske inom "skälig tid" från det att felet upptäckts. Reklamation som sker inom 2 månader från köpet räknas alltid som skälig tid.  Önskas pengar åter för varan räknas detta som ångerköp se info under rubrik ”ångerrätt. Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig först kontakta vår serviceavdelning på service@hobbex.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, följesedel-/ordernummer, vad som är fel och komplett adress. Ibland kan det räcka med att vi skickar en reservdel. Om vi behöver få in produkten för undersökning så skickar vi en fraktsedel så du slipper betala någon fraktavgift. Om du inte använder en fraktsedel du fått av oss, ange även hur du vill att eventuella fraktkostnader återbetalas vid en godkänd reklamation. Använd gärna vår reklamationsblankett vid retur för enkalre hantering. Du hittar den här.

Garanti:
Vi lämnar 1 års garanti på våra varor. Alla garantier gäller i Sverige. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas inte av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av oaktsamhet eller olycka. Om fel på produkt av aktuell verkstad inte bedöms som garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. Följesedeln gäller som garantibevis och skall alltid skickas med vid reklamation. Returfrakt ingår ej i garantin.

Betalningsalternativ i samarbete med Qliro:
När du väljer att betala ditt köp med något av följande betalalternativ, accepterar du att Qliro behandlar dina personuppgifter. Se Qliros integritetspolicy för en närmare beskrivning av Qliros personuppgiftsbehandling.

Qliro Konto och Qliro Delbetalning:

När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.
Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro AB sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.


Följande alternativ finns för delbetalning
Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto
Uppläggningsavgift 95 SEK 195 SEK 295 SEK 395 SEK 0 SEK
Aviavgift 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%
Exempel vid köp om 5000 SEK
Effektiv ränta 24,01% 27,92% 25,52% 30,00% 33,77%
Att betala per månad 1727 SEK 895 SEK 470 SEK 203 SEK 486 SEK
Total kostnad 5182 SEK 5369 SEK 5643 SEK 7303 SEK 5833 SEK

Fullständiga villkor

Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.

Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

Returadress:
Hobbex AB
Box 927
501 10 Borås

Vill du reklamera en vara så skall du kontakta oss innan då vi ofta löser problemen på telefonen.
Ångrar du köp så behöver du INTE ringa innan.
Om du reklamerar en vara så skickar vi dig en returfraktsedel efter att du kontaktat oss. Skicka alltid med följesedeln och ifylld reklamationsblankett. Returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning.

Personregister:
Hobbex lagrar personuppgifter i ett register. Uppgifterna, som uppdateras regelbundet, används i syfte att upprätthålla kundrelationen och även för vår egen marknadsföring för att Du som kund skall kunna ta del av intressanta erbjudanden. Du kan när som helst tacka nej till att få sådana erbjudanden och du kan en gång om året kostnadsfritt ta del av personuppgifterna. Upptäcker du att någon uppgift vi har är felaktig ber vi att du antingen sänder oss ett e-mail på
info@hobbex.se, ringer till oss på 033-13 71 40 eller skriver till Hobbex AB, Box 927, 501 10 BORÅS. Din e-mail adress lämnas aldrig ut till andra företag!

Som ett seriöst postorderföretag är vi medlemmar i Svensk Distanshandel, som tar tillvara och bevakar dina intressen som konsument.
Adress till SDH: Svensk Distanshandel, Torggatan 19, 503 34 BORÅS, www.distanshandel.se